Assalamualaikum wrt wbt..

This blog is for anyone , especially mualaf like me who wants to learn more about Islam.I will be posting what I think is beneficial for me and others from various resources..InsyaAllah.( If you would like to share anything, please email me at knelly05@yahoo.com) Thanks!



Wednesday, June 30, 2010

Kenapa Tak Rogol Saya?

Kenapa Tak Rogol Saya?

Kisah benar ini berlaku di US.
Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.


p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipelihara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam…….

Korang yg bergelar wanita...amalkanlah..
moga lelaki bermata buaya emas tak ganggu kalian...
By:Hilmi Halim

Source:Facebook

Tuesday, June 29, 2010

Pandangan Al-Quran Terhadap Wanita

Petikan dari Pandangan Al-Quran Terhadap Wanita

Orang-orang Arab Jahiliyyah,seperti yang telah disebutkan sebelum ini,sangat benci kepada anak-anak perempuan kerana mereka takut tidak dapat menyara kehidupannya.Di samping itu mereka mensifatkan bahawa mengahwinkan anak-anak perempuan dengan lelaki lain adalah perbuatan yang sangat hina.Oleh yang demikian,membunuh anak-anak perempuan dianggap perbuatan yang mulia demi untuk menjaga kehormatan diri dan keluarga.

Islam melarang keras perbuatan zalim tersebut yang lazim dilakukan oleh orang-orang Arab Jahiliyyah itu.Firman Allah SWT dalam Al-Quran:

"Janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut kemiskinan.Kami memberi rezeki mereka dan rezekimu.Sesungguhnya membunuh mereka itu suatu dosa yang besar."(Surah al-Isra':31)

Kesinambungan bangsa manusia tidak mungkin berlaku jika kaum wanita tidak wujud di dunia ini.Allah SWT menerangkan bahawa anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan adalah sama.FirmanNya dalam Al-Qur'an"

"Hai sekalian manusia,takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya;dan daripadanya berkembangbiak lelaki dan perempuan yang banyak.Dan takutlah kepada Allah yang meminta kamu dengan namaNya.Sesungguhnya Allah mengawasi kamu."(Surah an-Nisa':1)

Islam tidak membezakan di antara lelaki dan wanita.Islam telah memerintahkan ke atas umat Islam supaya bertanggungjawab melaksanakan keadilan dalam membesarkan anak-anak lelaki dan perempuan dan dalam mendidik mereka.

Source:Keluarga Nabi Muhammad SAW(book)

Monday, June 28, 2010

No smoking

*my son will laugh so hard whenever he watches this video.

A funny and well made cartoon of a fool who tries to smoke without feeling bad.



source:Youtube(GlobalUmmah)

Sunday, June 27, 2010

Doa waktu memakai pakaian

Doa waktu memakai pakaian
اَللَّهُمَّ لَكَ اْْلحَمْدُ اَنْتَ كَسَوْ تَنِيْهِ اَسْاَلُكَ خَيْرَهُ وَخَيْرَمَا صُنِعُ لَهُ.وَاَعُوْ ذُبِكَ مِنْ شَرِّهِ وَشَرِّمَا صُنِعُ لَهُ

Allahumma lakal hamdu anta kasautaniihi as'aluka khairohu wakhairo maa shuni'a lahu, wa a'uudzu bika min syarrihii wa syarri maa shuni'a lahu.

Ya Allah! Segala puji bagi-Mu. Engkau memberi saya pakaian, saya memohon akan kebaikannya dan kebaikan yang dibuat untuknya dan berlindung kepada Engkau dari kejahatannya dan kejahatan yang dibuat untuknya.

Source:101 Jenis doa serta terjemahannya

Thursday, June 24, 2010

Bila Ayah pergi…

As I had lost my father 7 years ago and just recently my father-in-law,I feel like I can relate a bit with this poem.

Bila Ayah pergi…

Anak-anak ayah
Dengar betul-betul pesan ayah
Lepas ni tak boleh cakap dah
Apabila kelu mulut dan lidah

Sekiranya esok ayah pegi
Jangan le anak ayah tangisi
Tapi kalau sedih di sanubari
Itu tanda anak ayah tetap dihati

Nabi dulupun sedih juga
Bila anak lelaki dia pergi tiga-tiga
Tapi jangan nangis lama sangat
Banyak benda anak ayah kena buat

Sedih lama sangat ayah tak mahu
Sebab tempat ayah pegi tu semua dah tahu
Ayah nak jumpa Dia
Ayah menyahut seruan Nya

Mula-mula sekali
Pasal solat sudahlah pasti
Kena buat setiap hari
Jangan abaikan walau sekali

Anak-anak ayah kena janji
Kena jaga diri sendiri
Ayah serahkan anak-anak pada Allah
Sebagai Penjaga, Pemelihara ayah berserah

Anak-anak ayah
Mama tu kena le dijaga
Waktu susah waktu selesa
Selama ni dia dah berjaga

Membesarkan kamu semua
Kata-kata mama jangan dilawan
Ayah tak de nak dibuat kawan
Lagi satu ayah nak pesan
Mama nak kahwin sila izinkan

Bila ayah dah pergi
Ayah dah tak de sapa-sapa
Kalau anak-anak ayah sudi
Doa-doakan ayah kat sana

Kalau anak-anak ayah simpati
Kirim-kirimlah fatihah
kalau ayah dekat dihati
Rajin-rajinlah bersedekah

Bukannya apa
Ayah dah tak de apa
Amal pun tak seberapa
Dosa yang bertimpa-timpa

Doa-doakanlah ayah
Semoga Allah tak marah
Banyaknya dosa tak tahu nak cakap dah
Soal jawab diharap mudah

Anak-anak ayah dah tahu dah
Ayah nak anak-anak ayah
Jadi hafiz dan hafizah
Jangan hampakan harapan ayah

Nanti bila ayah dah pergi
Anak-anak ayah jangan kelahi
Harta dunia ni macam daki
Semua orang boleh cari
Yang ada tu pakat le kongsi

Amalan setiap malam jangan dilupa
Surah Al Mulk Sejadah selalule baca
Solat malam diteruskan juga
Walau terpaksa bersengkang mata

Al quran dan Sunnah jadi panduan
Ayah ingatkan sebagai bekalan
Tinggalan oleh Rasul junjungan
Buat umat sepanjang zaman

Kawan-kawan ayah tolong beritahukan
Orang bawahan orang atasan
Segala silap tolong maafkan
Maklum le ayahkan Cuma insan

Hutang ayah tolong selesaikan
Guna duit ayah dalam simpanan
Yang baki tu bahagi2kan
Untuk yg hidup jadi bekalan

Ingat le anak-anak ayah nak kata
Pesan ni mesti dikota
Hidup jangan bersengketa
barulah kita tidak derita

Sekian saja pesanan ini
Untuk yang hidup dari yang mati
Ayah ni jangan dilupai
Lawatlah ayah jengukle sesekali

Di pusara ayah menanti
Amal sedikit temani diri
Wasiat ayah sila turuti
Supaya hidup bahagialah diri

dipetik dan dicopy daripada arwah cikgu AZAM KUALA KANGSAR

Source:facebook

Wednesday, June 23, 2010

Surah Al Zumar :67

Maksudnya:

"Dan mereka (yang musyrik) tidak menghormati Allah dengan penghormatan yang sewajibnya diberikan kepada-Nya. Sedangkan bumi seluruhnya - pada hari qiamat - dalam genggaman kuasa-Nya, dan langit tergulung dengan kuatkuasa-Nya. Maha Sucilah Dia dan Tertinggi keadaan-Nya dari apa yang mereka sekutukan."

" And they esteem not Allah as He hath the right to be esteemed , when the whole earth is His handful on the Day of Resurrection, and the heavens are rolled in His right hand. Glorified is He and High exalted from all that they ascribe as partner (unto Him).

Monday, June 21, 2010

A message for you

A MESSAGE FOR YOU
Dr. Zakir Naik from India was once giving a lecture on Quran and Modern Science where thousands of people attended. One of the participants asked the following question to him after he finished his lecture: “How do you prove that God exists to a person who is an atheist?”

He answered thus: If you see a plane flying by in the sky which is unique from all other planes, and you wish to know the mechanisms behind how this plane is flying, who would you ask first? Of course, you would ask the creator of this plane first because he knows all the engineering involved in it. Similarly, who would know the engineering of this universe before anyone else knew? The Creator of the universe of course. Therefore, Allah, the Creator of everything, has given us in the Quran such information which no one knew when the Quran was revealed to prove that there is a God who created everything and that He must be obeyed.

Dear reader, you did not come to this life with your own will. Also, you will not leave this world with your own will. Then why live this life according to your own will? A Muslim is he who submits himself to the will of Allah.

“O you who believe! Fear Allah as He should be feared. [Obey Him, be thankful to Him, and remember Him always], and die not except in a state of Islam [as Muslims (with complete submission to Allah)].”(The Quran, 3:102.)

Source:IslamCan

Islam: The Religion Of Truth by Abdur Raheem Green



How do we know Islam is the religion from Allah? How do we know Islam is the truth (haqq)? Over fourteen hundred years ago a man came and called people towards the pure and beautiful religion of Islam. He was Muhammad (Sallallahu Alayhi Wa Aali-hi Wa Sallam) the last and final messenger sent by Allah to guide mankind.

Today, many people claim to act upon the deen of Islam, yet how many people act upon it with certainty?

Born in Dar-es-salaam in Tanzania to British parents, Green's father (born in England), Gavin Green, was a colonial administrator in the then extant British Empire. At an early age he moved back to the UK with his parents. His mother is of original Polish origin.

At the age of 10 he attended a Roman Catholic Monastic boarding school at Gilling Castle and then went onto Ampleforth College and went on to study history in the London University. However, he left his education unfinished in an effort to devote himself to Islamic works.

He became dissatisfied with Christianity at the age of 8, with it not making sense to him.

Green researched and practiced many religions, including Buddhism (for 3 years) before embracing Islam.

Whilst in Britain his father got a job in 1976 working for Barclays Bank International and was subsequently sent to Cairo, Egypt, to set up a branch of the Bank there.

His study of the Noble Qur'an immediately attracted him to Islam and he embraced Islam in 1988. He has been a Daw'ah practitioner in Britain since then.

Green now works in the London Central Mosque and Islamic Cultural Centre as the Visits and English Dawa Co-ordinator.

Green is seen akin to lecturers such as Dr. Zakir Naik, Dr. Bilal Philips, Khalid Yasin and Yvonne Ridley, doing many lectures on Islam worldwide and also in London's famous Hyde Park, Speakers Corner.

Source:Youtube(khalifahklothing)

Saturday, June 19, 2010

Puasa

Puasa
Puasa atau shiyam dari segi bahasa bererti menahan.Manakala dari segi fikah ia bererti menahan diri dari segala apa jua yang membatalkan puasa,semenjak terbit fajar sampai terbenam matahari, dengan disertai niat.

Atas siapa yang diwajibkan?
1. Islam.
2. Berakal (tidak gila).
3. Baligh.
4. Sihat tubuh badan.
5. Menetap (bukan dalam keadaan musafir).
6. Suci dari haid dan nifas (bagi wamita).

Adab Berpuasa
1. Makan sahur.
2. Menyegerakan berbuka.
3. Berdoa ketika berpuasa dan ketika berbuka.
4. Menjauhi hal-hal yang bertentangan dengan puasa.
5. Bermurah hati dan mempelajari Al-Quran.
6. Mempergiatkan ibadat pada sepuluh hari terakhir dari ramadhan.

Hal-hal yang diperbolehkan sewaktu berpuasa.
1. Mandi.
2. Memakai celak atau meneteskan ubat kedalam mata.
3. Mencium suami atau isteri (sekiranya dapat mengawal syahwat.)
4. Injeksi atau suntikan.
5. Berbekam.
6. Berkumur dan memasukkan air ke rongga hidung asalkan tidak berlebihan.
7.  Menelan air liur (ludah).
8. Makan atau minum secara tidak sengaja.

Hal-hal yang membatalkan puasa .
1. Makan dan minum secara sengaja.
2. Muntah dengan sengaja.
3. Haid atau nifas (untuk wanita).
4. Berniat untuk berbuka.
5. Melakukan hubungan kelamin.

Source:Perkim.

Wednesday, June 16, 2010

Anjing Musafir

Anjing Musafir
Diceritakan bahawa pada suatu hari *Abdullah bin Jaafar sedang berpergian. Ketika sampai di sebuah kebun kurma milik seseorang, dia berhenti untuk beristirehat. Didapatinya di situ ada seorang hamba abdi berkulit hitam yang menjaga kebun kurma tersebut. Tiba-tiba hamba abdi itu mengeluarkan bekalnya untuk makan yang berupa tiga potong makanan. Seekor anjing datang menghampirinya dan berpusing-pusing berhampiran si hamba sambil menyalak sebagai tanda ingin merasa makanan itu. Lidahnya pun dihulur-hulurkannya keluar.
Hamba abdi yang peka itu mencampakkan sepotong makanannya ke arah anjing dan dimakannya. Kemudian dicampakkannya pula sepotong lagi dan dimakannya pula. Ternyata anjing itu masih belum mahu lari juga. Maka hamba abdi itu mencampakkan lagi makanannya untuk ketiga kalinya dan dimakannya lagi. Maka habislah semua bekal si hamba kerana diberikan kepada anjing yang datang.

Abdullah bin Jaafar yang melihat perkara itu sangat hairan, kerana si hamba telah memberikan semua makanannya kepada anjing.
“Wahai anakku, berapa banyakkah makananmu sehari di tempat ini?” Tanya Abdullah bin Jaafar.

“Tiga potong saja yang kesemuanya telah dimakan anjing tadi.” Jawab si hamba.

“Mengapa engkau berikan semua kepada anjing itu? Dan engkau sendiri akan makan apa?” Tanya Abdullah.

“Wahai tuan. Tempat ini bukanlah kawasan anjing. Jadi aku yakin dia datang dari tempat yang jauh, sedang bermusafir dan tentu dia sangat lapar. Sedang aku sendiri, biarlah tidak makan hari ini sehingga esok.” Jawab si hamba.

Mendengar itu, Abdullah berseru: “Subhanallah. Bagus...bagus. Ternyata hamba itu lebih dermawan daripada saya.”

Kerana rasa terharunya dan merasa kedermawanannya masih dikalahkan oleh seorang hamba hitam, Abdullah bin Jaafar membeli kebun kurma dan hamba abdi itu dari tuannya. Kemudian dia memerdekakan si hamba, dan kebun kurma itu diberikan kepadanya. Setelah itu, dia pergi meninggalkan tempat itu untuk meneruskan perjalanannya.



--------------------------------------------------------------------------------

(*) Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib lahir di Negeri Habsyah ketika umat Islam sedang berpindah ke sana dengan dipimpin oleh ayahnya Jaafar bin Abi Talib. Dialah keluarga Bani Hasyim yang paling akhir melihat Rasulullah SAW Ketika Nabi SAW membaiatnya, Abdullah bin Jaafar baru berumur tujuh tahun, turut bersama dalam baiat itu Abdullah bin Zubair yang umurnya juga baru tujuh tahun.

Abdullah bin Jaafar memang terkenal sangat dermawan. Dia pernah bersedekah sehingga beribu-ribu dinar dalam satu masa, enam puluh ribu, empat puluh ribu dinar dan lain-lain. Muawiyah sangat suka kepadanya dan memberinya satu juta dirham setiap tahun. Suatu masa ketika Muawiyah mengerjakan memberinya lima puluh ribu dinar. Abdullah bin Jaafar wafat pada tahun 83 Hijrah.

Source:jaipk.perak.gov.my

Monday, June 14, 2010

Children's Nasheed

One of my son's favourite:)



Source:youtube(supportpeace)

Sunday, June 13, 2010

Jihad and Islam

Jihad and Islam

The word Jihad represents a concept which is much misunderstood in the West. The concept is explained nicely by the Christian scholar Ira 6. Zepp, Jr. in his book entitled A Muslim Primer on pages 133-135. We adapt from his answer the following:

The essential meaning of Jihad is the spiritual, psychological, and physical effort we exert to be close to God and thus achieve a just and harmonious society. Jihad literally means "striving" or "struggle" and is shorthand for Jihad fi Sabeel Allah (struggle for God's cause). In a sense, every Muslim is a Mujahid, one who strives for God and justice.

Al-Ghazali captured the essence of Jihad when he said: "The real Jihad is the warfare against (one's own) passions. Dr. Ibrahim Abu-Rabi calls Jihad "the execution of effort against evil in the self and every manifestation of evil in society." In a way, Jihad is the Muslim's purest sacrifice: a struggle to live a perfect life and completely submit to God.

Another form of Jihad is the striving to translate the Word of God into action. If one has experienced God and received guidance from the Qur'an, one struggles to apply that guidance in daily life. So the larger, more prevalent meaning of Jihad is the spiritual struggle of the soul. In this case, Jihad is always present for the believer whether there is an external enemy or not. We should never reduce Jihad to violence.

A third level of Jihad is popularly known as "holy war." The classic passage is found in the Qur'an:
Fight in the way of Allah those who fight against you, but transgress not the limits. Truly Allah likes not the transgressors (Qur'an 2:190).

It is crucial to note here that what is condoned is defensive warfare; Islam cannot justify aggressive war. Muhammad and the Tradition are also against killing non-combatants, torturing of prisoners, the destruction of crops, animals and homes. Adapted from Ira 6. Zepp, Jr., A Muslim Primer (1992, Wakefield Editions, US) pp.133-135.

Robert Ellwood of the University of Southern California has the following to say about the Muslim concept of Jihad:
Out of the community ideal of Islam comes the concept of jihad, or holy war, which is designed to defend Islam and allow its social practice, though not to force individual conversions, which is forbidden. Since Islam in principle is a community as well as a religion, presumably only an absolute pacifist would be able to reject the theory of jihad out of hand, since other communities also fight to defend or expand their ways of life. (Many Peoples, Many Faiths by Robert S. Ellwood, 4th edition, Simon & Schuster, US, 1982, p.346).

Source:IslamCan

Saturday, June 12, 2010

Why don't you pray?

A very good lecture by Sheikh Shady Al-Suleiman..He is one of my favourite.



Source:youtube(SplitmoonProductions)

Thursday, June 10, 2010

Dua for Palestine

Dua for Destruction of Palestine Enemy





















Malay

(Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) perasaan sombong angkuh secara Jahiliah (yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegang kepada "Kalimah Takwa", sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan "kalimah Takwa" itu serta menjadi ahlinya dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjidil Haram, Insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat Umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah menangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Dia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Dia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunya).

English

While the Unbelievers got up in their hearts heat and cant - the heat and cant of ignorance,- Allah sent down His Tranquillity to his Messenger and to the Believers, and made them stick close to the command of self-restraint; and well were they entitled to it and worthy of it. And Allah has full knowledge of all things.

Truly did Allah fulfil the vision for His Messenger. ye shall enter the Sacred Mosque, if Allah wills, with minds secure, heads shaved, hair cut short, and without fear. For He knew what ye knew not, and He granted, besides this, a speedy victory.



















Malay

Lalu mereka berkata: Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas.

Dan selamatkanlah kami dengan rahmatMu dari angkara kaum yang kafir.

Dan Nabi Musa pula (merayu dengan) berkata: Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau telah memberikan kepada Firaun dan ketua-ketua kaumnya barang-barang perhiasan dan harta benda yang mewah dalam kehidupan dunia ini. Wahai Tuhan kami! (Kemewahan yang Engkau berikan kepada mereka) akibatnya menyesatkan mereka dari jalanMu (dengan sebab kekufuran mereka). Wahai Tuhan kami! Binasakanlah harta benda mereka dan meteraikanlah hati mereka (sehingga menjadi keras membatu), maka dengan itu mereka tidak akan dapat beriman sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya.

English

They said: "In Allah do we put out trust. Our Lord! make us not a trial for those who practise oppression;

"And deliver us by Thy Mercy from those who reject (Thee)."

Moses prayed: "Our Lord! Thou hast indeed bestowed on Pharaoh and his chiefs splendour and wealth in the life of the present, and so, Our Lord, they mislead (men) from Thy Path. Deface our Lord, the features of their wealth, and send hardness to their hearts, so they will not believe until they see the grievous penalty."

Source:daawah.com

Tuesday, June 8, 2010

Open Your Eyes - ماهر زين



Lyric:-
Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded in front of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
The push it all aside..
NO......

"*"
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise

Take us in the best way
(Allah)

Guide us every single day...
(Allah)

Keep us close to you
Until the end of time...

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
The push it all aside
NO..........

Repeat "*"

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

Repeat "*"


Allah...

You created everything
We belong to yo0u
YA RAB we raise our hands
Forever we thank you

.....Alhamdulillah......

Source:Youtube(ketoo2008)

Monday, June 7, 2010

Solat Jenazah

1.Tidak mempunyai Azan dan Iqamah.
2.Tidak mempunyai rakaat.
3.Tidak ada doa Iftitah.
4.Tidak mempunyai Tashahud(Attahiyat).
5.Dilakukan secara berdiri(tidak ada ruku' dan sujud)
6.Bukan dalam keadaan hadas besar.

Cara-caranya:

1)Berniat(ada wuduk).
2)Imam & makmum berdiri.
3)Takbir & membaca sekali surah Al-Fatihah.
4)Takbir & baca sekali selawat nabi.
5)Takbir & baca sekali doa mayat.
6)Takbir & baca sekali doa penutup.
7)Beri salam.

Doa mayat

Ringkas:
"Allah humma'firlahu"(Firlaha-mayat perempuan)

Lengkap:
"Allah humma anta robbuha,wa-anta kholaq taha,wa-anta rozaq taha,wa-anta hadai taha lil Islam,wa-anta qabadta ruhaha,Ta'lamus siroha wa-'ala niya taha jikna shufa-'a alahu fir-lahu zanbahu.

Doa untuk orang yang hadir

"Allah humma robbana atina fiddunya hasanah wafil akhiroti hasana waqina 'azaban-nar".

Source:Perkim

Sunday, June 6, 2010

Teladan dari kisah Mustafa Kamal Attartuk



*I got this story from my friend Jessica on Facebook.
A story meant to be shared by everyone as a reminder to myself and all.

(Posting ini tidak diniatkan untuk mengaibkan si mati… tetapi sebagai pengajaran kepada semua manusia termasuk diriku…)

Teladan dari kisah Mustafa Kamal Attartuk

1.Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2.Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan top...i(sesuai dengan kehendak barat).
3.Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
4.Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden.”
5.Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6.Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki
7.Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
8.Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9.Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
10.Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11.Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12.Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13.Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14.Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15.Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16.Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
17.Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18.Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya “siapa tuhan dan di mana tuhan tinggal?” oleh kerana takut, askar tersebut menjawab “Kamal Atartuk adalah tuhan” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia. Antaranya ialah :
1.Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
2.Sakit jantung.
3.Penyakit darah tinggi.
4.Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam. Pembantu-pembantuny a juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang.
Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu.
Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang!
Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.
Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia.

sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya .
Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya) .
Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun sehingga tahun 1953).
Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan.
Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.
Apa yang MEGEMBIRAKAN (bukan menyedihkan) , ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa “jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!”

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a, Rasulullah saw bersabda : “Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.” Muhasabahlah diri sendiri (yakni diri saya) sebelum muhasabah diri orang lain. Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah swt. Apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

Saturday, June 5, 2010

rencana berita harian 5/6/10

Dipetik dari rencana berita harian 5/6/10 berkaitan pengalaman semasa diserang komando Israel di atas kapal Mavi Marmara~

"Masih jelas terbayang di mata saya,begitu ramai masyarakat dari serata dunia termasuk Eropah yang datang sendiri ke kompleks sukan itu dan merayu mahu turut serta dalam rombongan itu tetapi khabarnya hanya sebahagian dibenarkan"

"Ketika itu,ada seorang ahli tarikat berusia 84 tahun berkata-"Aku ke sini untuk turut serta ke dalam perjuangan Palestin.Apa guna sekadar berzikir jika tidak berjuang bersama"

"Episod serangan bermula sejurus selepas solat Subuh terakhir kami.Kelihatan beberapa bot menghampiri kami dan helikopter yang berlegar melemparkan bom asap pemedih mata,namun peliknya ia langsung tidak menjejaskan kami kerana setiap kali bom dilempar,ketika itu juga angin bertiup kencang menolak asap"

"Selepas ditawan dan diikat dengan tali kabel selama lebih 15 jam,ada di kalangan kami yang berpuasa namun tidak pula terasa lapar atau lemah.Ketika itu kami hanya ingat Allah."
Hasanuddin Mohd Yunus~sukarelawan Malaysia

"Satu senario pelik dan lucu di mana ramai tentera Israel yang lari dan tak berani menghampiri beberapa sukarelawan yang hanya mempertahankan diri menggunakan botol air mineral.Sekadar baling botol mineral ke bot mereka.Kelam kabut mereka lari.Apabila mereka berpatah balik,kami mengacah dengan tangan kosong,itupun mereka cuba mengelak"
Jamuliddin Ilias~Timbalan Presiden Yayasan Amal

"Saya pernah ke gua di mana menjadi tempat nabi disembunyikan ketika perang Uhud yang baunya masih kuat sehingga kini.Bau tiga jenazah itu,memang sama dengan bau itu.Sebak di hati saya kerana wajah mereka juga tidak seperti baru menempuh kesakitan.Nampak seakan tersenyum"
Dr Arba'ai Shawal~Doktor perubatan dari Haluan Malaysia

Thursday, June 3, 2010

Masbuq

Masbuq
Masbuq bererti seseorang yang mendirikan solat fardhu dengan mengikut imam secara berjemaah tetapi terlewat (tertinggal) beberapa rakaat dalam solat.

Cara-cara masbuq
1.Berniat.
2.Takbir dan ikut perbuatan imam.
3.Selepas imam memberikan salam, bangun (tanpa memberi salam) dan genapkan bilangan rakaat yang tertinggal.
4.Mengakhiri solat tersebut dengan memberi salam dirakaat terakhir.

Source:Perkim.

Wednesday, June 2, 2010

Status of Women in Islam

"Why is it that so many women who have been born and brought in Europe and America are willing to reject their 'liberty' and 'independence' to embrace a religion that supposedly oppresses them and is widely assumed to be prejudicial to them?" This is a question that I found on one of the sites while surfing around, and I found it an interesting question and which I'd like to draw this article around.

Can Islam be prejudiced to women, and yet appeal to women? Can Islam lower the status of a woman and still have more women embracing it as their way of life than men? According to an article written by Lucy Berrington in the Times Magazine (London) dated 9th Nov. 1993: "It is even more ironic that most British converts should be women, given the widespread view in the west that Islam treats women poorly. In the United States, women converts outnumber men by four to one, and in Britain make up the bulk of the estimated 10, 000 to 20, 000 converts, forming part of a Muslim community of 1 to 1.5 million "

How can the case of those women be explained?! Well, I could say that there are only one of two choices that one can decide upon. Either all those women who choose Islam don't know what they are doing or that they discovered Islam is not prejudice to them as others have yet to discover. New convert to Islam since September 11, US Navy petty officer, Heather Ramaha. "Islam gives us Elevation; not Degradation"

In the Noble Quran Allah (Arabic word for God) says:
"Mankind! We have created you from a male and a female, and made you into nations and tribes, that you may know one another. Verily, the most honorable of you in the Sight of Allah is the believer who has Taqwa (i.e. piety and righteousness)and loves Allah most. Verily, Allah is All-Knowing, All-Aware." The Holy Qur'an(49:13)

"I shall not lose sight of the labor of any of you who labors in My way, be it man or woman; each of you is equal to the other. The Holy Qur'an(3:195)"

On the light of those verses, Islam declares that it has not come to disadvantage women, but in fact has been revealed to elevate women ever since 1400 years ago, when women in many parts of the world and especially in the western societies were considered objects that are owned and with little to no rights in the society they live in.

Before any other religion or system in the world Islam gave a woman the right to inherit, the right to vote and voice her opinion, the right to trade invest and improve herself financially, the right to own - buy and sell, the right to seek knowledge and have a good education, the right to work and has even gone further to oblige the males in every stage of her life, whether it was a father, brother or husband ... It's their duty before God to take care of her, to spend on her, to provide her with the food , clothing and shelter that she needs, to provide her with a good education, to protect her from anything that can harm her and to never hesitate to put their lives in stake for her if the need calls them to do so. "As a modern westerner with a career, of course I had to look into Islam's attitude to women - I couldn't be oppressed all of a sudden. But I discovered that it is pro-women and pro-men; in Islam, women had the right to vote in the year 600. Men dress modestly, women dress modestly; neither should flirt with the eyes, but rather they should lower their gaze. I think it's unhealthy to flaunt your sexuality - it attracts the wrong energy back." (MTV Presenter Kristiane Backer after being a Muslim) "Since I called myself a feminist, my early reading centered around women in Islam. I thought Islam oppressed women. In my Women's Studies courses I had read about Muslim women who were not allowed to leave their homes and were forced to cover their heads. Of course I saw hijab as an oppressive tool imposed by men rather than as an expression of self-respect and dignity. What I discovered in my readings surprised me. Islam not only does not oppress women, but actually liberates them, having given them rights in the 6th century that we have only gained in this century in this country: the right to own property and wealth and to maintain that in her name after marriage; the right to vote; and the right to divorce." (Karima Slack, an American feminist from secular humanism to Islam)

Some Muslim societies today lack those values. Some people may rightly ask then, why do we see some Muslim societies lacking those values? There is a beautiful and very true example I heard from a lecture by an American Muslim called Khaled Yaseen, who said that every person can be a father; but if a father does not turn out to be a good father then it's not fatherhood that we would blame. Similarly, Islam is a rule and order. A Muslim who does not act according to that rule and order then by all means its not Islam that should carry the blame.

Karla, a young Blonde haired Blue eyed young American from Washington DC who is a recent convert to Islam said in an interview made with her: The main question people seem to ask, is "How could you, an educated American woman convert to Islam--a religion that oppresses women?" They are quick to try and equate the rights of women in Afghanistan with the rights of Muslim women everywhere. Basically, what I tell them, is that the Qur'an gives women more rights than the Bible does--in print. That was one of the things that first drew me to Islam. Unfortunately today, Islam is no longer the leader in women's rights. I had a choice--deny what I believe (i.e. that There is only one God, and that Muhammed is a Prophet of God)...or accept what I believe, but work to change the problems that exist within the Muslim community. I chose the latter.

In the world today, one could say that the Taliban government in Afghanistan have been considered as the top example of Women Oppression in Islam. But what's ironic is that even when a woman falls captive in the hands of those supposedly most hateful men in the world, Islam does not fail to win her heart.

Yvonne Ridley is an award-winning journalist of more than 25 years standing and author of two books, In The Hands of the Taliban and Ticket to Paradise. She has spent the last 10 years working for several prestigious Fleet Street newspapers including The Sunday Times, The Observer, The Independent on Sunday and The Sunday Express. She has also expanded into television and radio producing several documentaries from Iraq and Afghanistan. Yvonne hit the headlines in September 2001 when while working for the Daily Express she crossed illegally into Afghanistan and was subsequently held captive by the Taliban for 11 days. Following her release, she read the Qur'an as she had agreed to during her captivity, and converted to Islam in the summer of 2003.

Last but not least I would like to conclude by the blessed sayings of Prophet Muhammad peace be upon him:
"It is the generous (in character) who is good to women, and it is the wicked who insults them."
"The most perfect believers are the best in conduct and best of you are those who are best to their wives."
"Treat your women well and be kind to them for they are your partners and committed helpers."

By Noor Al Haqq

Source:islamcan.com

Tuesday, June 1, 2010

Syarat-syarat wajib solat fardhu 5 waktu

Syarat-syarat wajib solat fardhu 5 waktu
1.Islam.
2.Suci dari hadas kecil,besar dan nifas.
3.Berakal,tidak wajib orang yang gila.
4.Baligh(sampai umur dewasa).

Syarat-syarat sah solat
1.Suci dari hadas kecil & besar.
2.Suci dari badan,pakaian dan tempat dari najis.
3.Menutup aurat.
4.Mengetahui masuknya waktu solat.
5.Menghadap arah kiblat(Ka'abah)semasa mendirikan solat.

Rukun Solat
1.Berniat mendirikan solat.
2.Berdiri(bagi orang yang mampu).
3.Takbirotul Ihrom.(Allahu Akbar).
4.Membaca surah Al-Fatiha pada setiap rakaat.
5."Ruku" serta thomak-ninah(berhenti).
6.Ihtidal serta thomak-ninah(berhenti).
7.Sujud dua kali serta thomak-ninah.
8.Duduk diantara dua sujud serta thomak-ninah.
9.Duduk akhir(Tawaruk).
10.Membaca tasyahud akhir.
11.Membaca selawat keatas nabi Muhammad s.a.w.
12.Memberi salam pertama.
13.Menertibkan rukun yakni meletakkan tiap-tiap rukun pada tempatnya menurut susunan yang tersebut diatas.

Perkara-perkara yang membatalkan solat
1.Meninggalkan mana-mana rukun solat atau rukun solat sebelum menyempurnakannya.
2.Meninggalkan mana-mana syarat sah solat(contoh:berhadas).
3.Berkata-kata dengan sengaja kecuali terlupa.
4.Banyak bergerak.
5.Makan dan minum.

Source:Perkim