Assalamualaikum wrt wbt..

This blog is for anyone , especially mualaf like me who wants to learn more about Islam.I will be posting what I think is beneficial for me and others from various resources..InsyaAllah.( If you would like to share anything, please email me at knelly05@yahoo.com) Thanks!



Thursday, May 13, 2010

Cara-cara mendirikan solat

CARA-CARA MENDIRIKAN SOLAT

1. Niat.

2. Takbirotul Ihrom
Allahu Akhbar

3. Doa Iftitah

4. Ta'awuz
A'uzubillahi minash syaitoo nir rojim

5. Surah Al-Fatihah
Bismillah hir-rohmaa nir-rohim.
Alhamdu lilahi robbil'alamin.
Ar rohmanir-rohim.
Maliki-yawmiddin.
Iyaka na'budu wa-iyaka-nast'ain.
Ihdinos sirothol mustaqim.
Sirothol-lazina an'amta 'alaihim.
Gh'oiril ma'dhubi 'alaihim
walad-dhollin.
Amin

6. Takbir & 'ruku'
Allahu Akbar
Subhana robbiya; 'azim - 3 kali

7. Bangun dari 'ruku' (I'tidal dan thoma'ninah)
Sami allahu liman hamidah -1 kali
Robbana walakal hamd - 1 kali

8. Takbir & sujud pertama
Allahu Akbar
Subhanaa robbiyal'alaa - 3 kali

9.Takbir & & duduk antara dua sujud,
Allah humma'firli warhamni wajburni wahdini warzuqni - 1 kali

10. Takbir & sujud kedua
Allahu Akbar
Subhanaa robbiyal 'alaa - 3 kali

11. Takbir & berdiri

12. Attahiyat/Tashahud (Untuk rakaat kedua dan terakhir sahaja)
Attahiyatul mubarokatus solawatut toibatu-lillah.
Assalamu-'alaika aiyuhan nabiyu waroh matullahi wabarokatuh.
Assalamu-'alaina wa-'ala ibadil lahis solihin.
Ash-hadu alla ilaha illal-lah, wa ash-hadu anna Muhammadar rosulullah.

13. Salawat nabi serta keluarga.
Allah humma solli 'ala Muhamad wa-'ala ali Muhammad,
Kama sollaita 'ala Ibrohim-wa-'ala ali Ibrohim.
Wabarik 'ala Muhammad wa-'ala ali Muhammad,
Kama barokta 'ala Ibrohim wa-'ala ali Ibrohim.
Fil 'alamina innaka hamidum majid.

14. Salam dirakaat terakhir
Assalamu'alaikum warohmatullah.


Source:Perkim

2 comments:

danianancy said...

hai..saya mungkin juga bakal saudara baru..banyak yang saya ingin bljar tentang islam..contohnya, bersolat..tapi saya tak pasti..bleh ke saya bljar bsolat secara praktikal sdgkan saya non-muslim?

kelly said...

hai danianancy..kalau mengikut pengalaman saya sebelum memeluk islam,saya sering pergi ke surau melihat orang bersolat.pada pendapat saya,adalah tidak salah untuk belajar secara praktikal walaupun sebagai non-muslim.danianancy juga boleh mengikut kelas di Perkim atau Jabatan Agama Islam dan belajar lebih mendalam tentang islam dan cara solat.Di sana juga ada non-muslim yang berminat dengan islam.danianancy juga boleh membaca buku-buku di perpustakaan awam untuk belajar atau bertanya dengan imam di surau atau masjid yang terdekat.saya pasti mereka akan gembira untuk menolong daniancy.yang penting danianancy betul-betul ikhlas untuk belajar.Good luck:)